Jak radzić sobie ze stresem? Sposoby na stres w pracy i w życiu codziennym

Jak radzić sobie ze stresem w pracy i w życiu codziennym

Wydawać się może, że o tym co to jest stres i jak go zwalczać wiedzą wszyscy. A jednak niezliczona ilość sposobów i propozycji pojawiających się na blogach, w prasie czy innych mediach, nie satysfakcjonuje nas i nie wnosi odprężenia. Wręcz przeciwnie – im bardziej rośnie świadomość zestresowania, tym trudniej jest znaleźć dobre rozwiązanie. Jak pokonać stres nabywany zarówno w pracy, jak i w trakcie codziennego życia oraz czy istnieją preparaty, które będą odpowiedzią jak radzić sobie ze stresem?


Menu:

Co to jest stres i skąd się bierze?

Zacznijmy od początku: czym tak naprawdę jest stres? Definicja psychologiczna klasyfikuje go jako utratę równowagi w relacji między jednostką a konkretnym bodźcem. Wysoki stres objawy ma niestety takie, że w pierwszej chwili trudno rozpoznać w nim przyczynę – szukamy jej w zupełnie innych sprawach. Mówi się, że stres jest nieodłączonym towarzyszem życia i z pewnością znajdziemy tu ziarenko prawdy. Rzeczywistość jest jednak dużo bardziej skomplikowana i często doświadcza nie stresem, a nadmiarem stresu. Indywidualne reakcje na różne wydarzenia, rozmowy, spotkania wydzielają kortyzol, który w dużych ilościach rodzi następne schorzenia, np.

  • bóle głowy,
  • bezsenność,
  • krwawienia z nosa,
  • zaburzenia układu pokarmowego,
  • anemię,
  • cukrzycę.

Badania społeczne dowodzą, że stres jest reakcją na zmiany (także pozytywne), dlatego nic dziwnego, że dotyka większość społeczeństwa – i to coraz młodszego. Każdy dzień to wyzwanie, nieprzewidywane okoliczności i zamach na tak zwany “święty spokój”. Przewlekle zestresowany organizm to organizm zmierzający do poważnego leżenia chorób ogólnych. Jak poradzić sobie ze stresem, żeby nie dopuścić do skrajnych sytuacji i nie rozpocząć hospitalizacji? Czy w ogóle da się zredukować stres w pracy, w szkole, w rodzinie?

Jak radzić sobie ze stresem w życiu codziennym?

Lekarze, trenerzy personalni, coachowie i mówcy motywacyjni proponują miliony sposobów na to jak radzić sobie ze stresem. Ale tak naprawdę o tym jak sobie radzić ze stresem musimy dowiedzieć się sami – drogą doświadczenia oraz metodą prób i błędów. Każdy sam musi znaleźć najlepsze dla siebie rozwiązanie, nie wymagając dopasowania się do jakiś zwyczajów, ale pozwalając sobie na autentyczny relaks. Aktywność fizyczna przemieniająca kortyzol w endorfiny, relaks z książką, kawą czy filmem, a może dobra muzyka i koncert w plenerze?

Spacery z przyjaciółmi, wieczorne rozmowy, joga, medytacja lub zanurzenie się w nowym sezonie serialu albo kanałach na Youtube? Możliwości jest wiele, a rozpoznanie lub wymyślenie własnego sposobu na odpoczynek wymaga czasu – wartość wybranej metody ocenimy tak naprawdę dopiero z perspektywy czasu. Do pracy ze stresem i poznawania samego siebie zachęca się już we wczesnych latach szkolnych, co pokazuje wagę problemu i konieczność poszukiwania rozwiązań.

Sposoby na stres w pracy i rady jak walczyć z tym schorzeniem

W trakcie poszukiwania idealnego sposobu na odprężenie, warto czasem postawić na skuteczne i bezpieczne leki na stres. Ich uspokajające działanie obniża poziom negatywnych emocji, których często nie potrafimy jeszcze rozładować. Wspomniane wyżej sposoby na stres mogą pomóc w dłuższej perspektywie czasu, ale wiele okoliczności wymaga natychmiastowego odwetu. Niektóre sposoby radzenia sobie ze stresem tak naprawdę zawodzą, bo w trudnych warunkach nie jesteśmy wystarczająco zmotywowani do wytrwałości. Potrzebujemy leków, tabletek lub ziół, które odpowiednio i szybko stymulują układ nerwowy.

Tabletki antystresowe to zwykle tabletki na bazie ziół, mające dobry wpływ na uspokajanie zarówno ciała, jak i samopoczucia. Odpoczywają mięśnie i mózg, co owocuje lepszym nastrojem, poprawą koncentracji, wzrostem energii i chęcią do działania. Taką aktywność wykazują np. tabletki na stres Neuromood, w których zawartości znajdziemy m.in.:

  • kwasy omega 3,
  • cenną witaminę B6.

Wpływają one znacząco na pracę nerwów, serca i podniesienie odporności organizmu.

Podobnym, choć nieco zawężonym działaniem cechują się środki “Relanium”. Tabletki na stres i nerwy, których nie podaje się osobom przed 12. rokiem życia i kobietom w ciąży. Głównym składnikiem jest diazepam będący psychotropem, dlatego stosowany jest przy zaburzeniach depresyjnych i lękowych. Farmakologia wymaga zachowania ostrożności, ponieważ niektóre z produktów mogą zaburzać codzienne funkcjonowanie.

Podsumowując – sposoby radzenia sobie ze stresem są w zasięgu Twojej ręki!

Uspokojenie organizmu nie polega na wprowadzeniu w stan senności, co niestety często dzieje się podczas przypadkowo wybieranych tabletek. Zdarzają się też zaburzenia psychoruchowe, które np. odbierają zdolność do prowadzenia pojazdów mechanicznych. Zioła na stres są najbezpieczniejszą i najbardziej uniwersalną formą leczenia – jeśli mamy czas, żeby przygotowywać samodzielne wywary i poświęcić temu uwagę, warto to zrobić. Jeśli natomiast sytuacja życiowa wymyka się nam spod kontroli, a emocje i ciężkie stany zaczynają przygniatać, trzeba działać szybko. Korzystając przy tym z bezpiecznych leków. Tabletki wpływając na układ nerwowy i pozwalają spojrzeć na dany problem z innej perspektywy. Umożliwia to też trafniejszą ocenę i podjęcie racjonalnych kroków.

Źródła:
  1. Stres w pracy; Gólcz, Michał. Poradnik dla pracodawcy. Państwowa Inspekcja Pracy.Warszawa, 2009
  2. Stres oraz sposoby radzenia sobie z nim a nawyki żywieniowe wśród osób pracujących; Potocka, Adrianna, and Agnieszka Mościcka.; Medycyna Pracy 62.4 (2011): 377-388.
  3. Zagadnienie stresu, kryzysu i radzenia sobie; Oleś Piotr. “Roczniki Filozoficzne, 1993; 5-22.

6 myśli nt. „Jak radzić sobie ze stresem? Sposoby na stres w pracy i w życiu codziennym

  1. Ernie

    Nadmierny stres zawsze, ale to ZAWSZE objawia się u mnie kołataniem serca… czasami dziwnym kłuciem i nieregularnym biciem serducha. 🙁 Typowo nerwicowe sprawy… a jak się boli to stresujesz się dodatkowo, a jak się stresujesz to cię boli. I tak w kółko. Nie polecam.

  2. miriam

    jak mnie dopadają stresy, to budzę się w nocy i nie mogę zasnąć. Bardzo wszystko przeżywam i ciężko mi w takich stresowych sytuacjach normalnie funkcjonować. Pomaga mi wtedy żenszeń syberyjski, który jest naturalnym adaptogenem i poprawia odporność na stres, ale też dodaje energii.

    1. Monica

      A to ciekawe, nie sądziłam, że ktoś jeszcze stosuje żeń szeń syberyjski. Pewnie jesteś niskociśnieniowcem, bo jakbyś miała niewielkie chociaż nadciśnienie mogłabyś napytać sobie biedy.
      Właśnie dlatego ja musiałam go odstawić i znaleźć zastępstwo na stres i dobry sen.
      Wszystkim osobom z problemami ciśnieniowymi polecam szafran. W kapsułkach oczywiście, nie taki do kupienia w sklepie spożywczym. Bezpieczny dla wysokociśnieniowców. 🙂

      1. Leona

        U mnie też całkowicie przeciwwskazany żeń szeń i syberyjski i zwykły. 🙁
        Jednak z tego co się rozglądałam, bardzo ciężko jest dostać żeń szeń syberyjski DOBREJ JAKOŚCI. Czytałam opakowania, etykiety i ulotki, i zero informacji na temat pochodzenia roślinek.

  3. aurora

    Jeśli pracujesz w gastronomii (tak jak ja) bardzo ciężko jest się nie stresować. Klienci mają bardzo często pretensje o byle pierdołę. Szefostwo też nie pomaga i pogania co chwilę. Czasu na przerwę praktycznie nie ma, bo jedzonko w restauracji przyciąga multum ludzi, niezależnie od pory roku.

    Przez to zaczęłam popalać, bo okazało się, ze papierosy są niezłym sposobem na odstresowanie. Ale nie mogę robić tego w nieskończoność, więc wzięłam sprawy w swoje ręce i zamówiłam neuromood i zestaw do aromaterapii (kominek i olejki eteryczne). Oczywiście w pracy nie mogę używać aromaterapii, ale po pracy zrobiłam sobie z tego rytuał. Za to w pracy ratuje mnie właśnie neuromood, bo wygląda jak magnez, tabletka jest mała i można ją połknąć praktycznie w każdym momencie. To chyba jedyne rozwiązanie, gdy jesteś zabiegany i nie masz czasu w robocie na przysłowiowe siku. Tylko błagam nie dajcie się nabrać na tańsze wersje z olx. Słyszałam tyle historii, ze ludziom przychodziły puste opakowania albo puste paczki. Sklep internetowy jest najpewniejszy https://neuromood.pl/
    Biorę go od 2 tygodni i już widzę, że nie tracę nerwów przy klientach, nawet jak są wyjątkowo chamscy. Chcę już tak mieć zawsze.

  4. Marius

    Dobra książka zawsze mnie relaksuje. Nawet jak czytać mrożące krew w żyłach horrory – to po prostu relaks.
    Nie wspominając o wypadach ze znajomymi na kręgle albo na ścianki wspinaczkowe. Ścianka świetnie oczyszcza głowę, bo przy okazji męczy mięśnie i wymaga skupienia.

Dodaj komentarz