• lepszy nastrój
  • jasność umysłu
  • wewnętrzny spokój
  • działanie antydepresyjne
  • nie uzależnia

cena/jakość: 5/5

Domowe sposoby na stres, nerwy i uspokojenie

Żyjemy w szalonych czasach i każdego dnia mierzymy się z wieloma obowiązkami i wyzwaniami. Nic więc dziwnego, że coraz częściej jesteśmy nerwowi, męczy nas długotrwały stres i szukamy metod na rozładowanie towarzyszącego nam ciągle napięcia. Wbrew pozorom nie musimy od razu szukać pomocy u specjalisty. Istnieją bowiem domowe sposoby na stres i nerwy, które często okazują się być skuteczne. A zatem jak opanować nerwy i jak walczyć ze stresem, by poczuć w końcu spokój? Każdy domowy sposób na uspokojenie jest wart wypróbowania.

Menu:

Jak poradzić sobie z nerwami?

Tak naprawdę każdego dnia jesteśmy narażeni na nerwowe sytuacje, które wyzwalają w nas całe mnóstwo negatywnych emocji. Niestety nie sprzyja to wykonywaniu obowiązków czy to w pracy, czy też w domu, dlatego niemal każdy szuka dobrego sposoby na to jak ukoić nerwy. I to najlepiej w jak najkrótszym czasie. Zwłaszcza, że u coraz większej liczby osób stany nerwowe utrzymują się zbyt długo. Jakie są zatem najlepsze domowe sposoby na nerwy? Na pierwszym miejscu zdecydowanie należy wspomnieć o ziołolecznictwie. Już nasze prababki doskonale wiedziały, że właściwie dobrane zioła mogą zdziałać cuda. Dlatego jeśli zastanawiasz się jak uspokoić nerwy, zaufaj matce naturze i ciesz się błogim spokojem.

Jakie zioła na nerwy?

Obecnie mamy dostęp do najróżniejszych ziół, które możemy zbierać i suszyć samodzielnie, lub korzystać z gotowego suszu dostępnego w aptekach. A jakie zioła na uspokojenie działają najlepiej?

1. Melisa lekarska

Melisa lekarskaMelisa stosowana jest już od czasów średniowiecznych i również obecnie jest jednym z najpopularniejszych ziół wykorzystywanych do kojenia nerwów. Ma ona działanie uspokajające, łagodzi stany nadmiernej nerwowości i niepokoju, wycisza i odpręża organizm. Herbatki z melisy są także polecane osobom, które cierpią na łagodne postaci bezsenności oraz mają zaburzenia trawienne na tle nerwowym. Co ciekawe melisa może również poprawiać naszą koncentrację, niwelując zmęczenie i wyczerpanie umysłowe. A wszystko to dzięki znajdującym się w niej aktywnym związkom, do których należą między innymi polifenole i flawonoidy oraz olejki eteryczne.

Melisy można używać w postaci naparu z jej suszonych liści lub w formie olejku eterycznego. Pamiętajmy jednak, aby nie przekraczać dziennej normy spożycia melisy, która wynosi 600 mg. Zbyt duża ilość tego zioła może działać odwrotnie niż sobie tego życzymy, powodując stany lękowe.

2. Kozłek lekarski (waleriana)

Kozłek lekarski WalerianaWaleriana jest bardzo popularnym ziołem, które pomaga załagodzić niepokój oraz stany nerwowe i lękowe. Ułatwia ono również zasypianie, dlatego często korzystają z niego osoby cierpiące na bezsenność, zwykle spowodowaną właśnie nerwami. Zapach wydzielany przez kozłka lekarskiego nie jest zbyt przyjemny, dlatego zamiast naparów w postaci herbatek, często stosuje się go w formie kapsułek zawierających sproszkowane ziele.

3. Lipa

Lipa i napar z jej kwiatów również są dobrze znanymi sposobami na ukojenie nerwów. Działają one uspokajająco i relaksująco, a dodatkowo łagodzą nerwobóle. Herbatka z kwiatów lipy może również pomóc nam w zmniejszeniu odczuwanego zmęczenia i wzmocnieniu koncentracji. A wypita wieczorem, pozwoli nam także szybciej zasnąć.

4. Mięta

Mięta jest niezwykle popularnym ziołem, które przez większość z nas kojarzone jest jednak z problemami w obrębie układu trawiennego. Okazuje się jednak, że właściwości rozkurczające mięty działają nie tylko na żołądek, ale również na nasz układ nerwowy. Wypicie herbatki z mięty może zatem pomóc się nam uspokoić, skutecznie złagodzi odczuwane przez nas stany napięcia i rozluźni mięśnie. Warto też wypić ją przed snem, gdyż dzięki niej łatwiej się zrelaksujemy i będziemy w stanie szybciej zasnąć.

5. Szyszki chmielu

Chmiel kojarzony jest głównie z produkcją piwa, ale chmielowe szyszki zawierają niezwykłe olejki eteryczne, które mają właściwości uspokajające. Mogą one zatem skutecznie złagodzić stany niepokoju i nadmiernego pobudzenia nerwowego. Dodatkowo, szyszki chmielu działają rozkurczowo i ułatwiają zasypianie. Można je stosować zarówno w formie naparu lub też stworzyć z nich woreczki zapachowe, które należy umieścić przy łóżku.

Dziurawiec zwyczajny6. Dziurawiec zwyczajny

Dziurawiec zwyczajny jest kolejną rośliną o dość dobrze znanym działaniu uspokajającym. Jest on wykorzystywany w leczeniu nerwic i stanów lękowych, a także w terapii stanów depresyjnych i depresji o łagodnym lub umiarkowanym nasileniu.

7. Rumianek pospolity

Bardzo często wykorzystywane ziele o silnym działaniu uspokajającym, które doskonale łagodzi napięcie oraz niepokój. Może pomóc przy atakach paniki, nerwicy, czy też histerii. Rumianek jest też wykorzystywany przez osoby, które mają problemy z zasypianiem oraz odczuwają bóle brzucha na tle nerwowym. W związku z tym, że jest to roślina o bardzo łagodnym działaniu, można go stosować również u noworodków, niemowląt i małych dzieci.Rumianek pospolity

8. Lawenda

Chyba wszyscy znają przyjemny zapach lawendy, która jest często wykorzystywana w postaci olejku eterycznego w aromaterapii. Lawenda wykazuje działanie uspokajające i relaksujące. Łagodzi stany lękowe oraz bóle głowy, a także pomaga przy problemach z zasypianiem. W zależności od naszych własnych preferencji możemy pić napar z lawendy, ale także stosować inhalacje i masaże z użyciem olejku lawendowego lub po prostu możemy dodać kilka jego kropel do kąpieli, aby poczuć odprężenie.

Wybór jest naprawdę duży, dlatego zastanawiając się nad tym co na nerwy, domowe sposoby w postaci ziół powinny być naszym pierwszym wyborem.

Czym jest stres?

Wszyscy mamy do czynienia ze stresem i to często na co dzień. Jego nasilenie może być odmienne u poszczególnych osób. Czasem dopada nas bardzo rzadko, a w innych przypadkach nie możemy się od niego uwolnić, choćby na kilka chwil. Ale czym tak właściwie jest ten cały stres?

Stres jest reakcją organizmu na różnego rodzaju wydarzenia i doświadczenia, które w jakiś sposób zakłócają nasze normalne funkcjonowanie, zanadto nas obciążają albo przekraczają naszą zdolność do radzenia sobie z wszelkiego typu zdarzeniami. Warto jednak zaznaczyć, że stres może oddziaływać na nas mobilizująco, zmuszając nas w pewien sposób do odpowiedniego przygotowania się do podjęcia jakiegoś zadania. Większość z nas ma jednak do czynienia ze stresem demobilizującym, który wpływa negatywnie na nasze zdrowie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne.

Przyczyny stresu

Mnóstwo osób każdego dnia zastanawia się nad tym jak poradzić sobie ze stresem, ale najpierw warto dowiedzieć się jakie są jego przyczyny. To nieprzyjemne uczucie zakłócenia równowagi organizmu wywołują wydarzenia, które określamy mianem stresorów. Ich źródła dzielimy na:

  • fizyczne – może być to choroba, hałas, otaczający nas tłum ludzi, katastrofy naturalne, wojny;
  • społeczne – czyli np, problemy rodzinne (rozwód, bunt dziecka), brak pracy, śmierć bliskiej osoby, ciąża.

Objawy stresu

Zanim zaczniemy szukać informacji na temat tego, jakie są domowe sposoby na stres, niezbędne jest najpierw uświadomienie problemu. Musimy sami przed sobą przyznać, że stres faktycznie wpływ na nasze życie, aby móc podjąć odpowiednie działania. Jakie są zatem objawy stresu? Możemy je podzielić na 3 kategorie. Są to:

1. Objawy fizyczne to m.in.:

  • bóle i zawroty głowy;
  • problemy z zasypianiem;
  • obniżona odporność (np. częste przeziębienia);
  • napięte mięśnie;
  • spocone dłonie;
  • ciągłe zmęczenie;
  • tycie lub chudnięcie bez przyczyny;
  • problemy żołądkowe (w tym niestrawność, biegunki i zaparcia);
  • szybkie bicie serca;
  • spadek libido;
  • wypadanie włosów.

2. Objawy psychiczne i emocjonalne to m.in:

  • utrata poczucia humoru;
  • słaba pamięć i brak koncentracji;
  • brak wiary w siebie;
  • drażliwość;
  • łatwe wpadanie w gniew;
  • liczne obawy, niepokój i lęki;
  • bezpodstawny strach;
  • ataki paniki;
  • zmienny nastrój;
  • niezdolność do odprężenia się;
  • poczucie samotności;
  • stany depresyjne;
  • bezsilność.

3. Objawy behawioralne to m.in.:

  • kompulsywne jedzenie;
  • wybuchowość;
  • ciągłe zmiany miejsca zatrudnienia;
  • impulsywność;
  • częste korzystanie z używek;
  • wycofywanie się z życia społecznego;
  • zaburzenia snu;
  • tiki i zachowania nerwowe, jak obgryzanie paznokci.

Jak sobie radzić ze stresem?

Jeśli zauważysz u siebie objawy stresu, które świadczą o tym, że problem szybko nie minie, czas zastanowić się na tym jak opanować stres? Pamiętaj, że są to sygnały ostrzegawcze wysyłane nam przez organizm, których nie można lekceważyć. Konsekwencje mogą być bowiem bardzo poważne. Na szczęście jeśli chodzi o stres, leczenie domowe również może być skuteczne, przynosząc bardzo dobre efekty. Przykładowe działania, jakie możesz podjąć to:

  • uwierz w siebie – musimy przestać koncentrować się na tym, co według nas samych jest w nas negatywne. Zamiast tego, uczmy się o sobie pozytywnych rzeczy i cały czas sobie o nich przypominajmy, aby nabrać sił do walki ze stresem;
  • posłuchaj muzyki – muzyka, zwłaszcza klasyczna jest w stanie ukoić nasze nerwy i wyzwolić nas ze złych emocji, warto więc na chwilę odciąć się od świata zewnętrznego, by oddać się tej przyjemności;
  • podejmij aktywność fizyczną – na pytanie jak rozładować stres, wiele osób od razu odpowiada, że najlepszym lekarstwem jest ruch. Intensywny wysiłek pomaga nam wypocić negatywne emocje i poczuć radość, dzięki wydzielającym się endorfinom;
  • zapewnij sobie długi i zdrowy sen – wieczorami zwalniaj tempo, by móc łatwiej zasnąć. Sen pozwala naszemu organizmowi doskonale się zregenerować;
  • zdrowo się odżywiaj – zapomnij o tłustym, kalorycznym jedzeniu. Zamiast fast foodów, korzystaj z cennych właściwości warzyw i owoców;
  • zrób coś dla siebie – żyjemy w ogromnym pędzie i mamy mnóstwo obowiązków, ale raz na jakiś czas musimy zrobić sobie przerwę. Wyjedź na weekend z przyjaciółmi, spędź dzień w SPA lub oddaj się swojemu ulubionemu hobby;
  • skorzystaj z pomocy – czasem już zwykła rozmowa z bliską osobą może dać nam ukojenie, jakiego potrzebujemy. Nie bój się jednak korzystać też z pomocy psychologa lub psychoterapeuty, gdy uznasz, że tego potrzebujesz.

Jakie leki na uspokojenie stosować?

Leki działające uspokajająco występują w różnych postaciach. Mogą to być krople, syropy, kapsułki czy drażetki. Najczęściej jednak sięgamy po leki w najwygodniejszej dla nas formie, jaką są tabletki. Jakie tabletki na uspokojenie warto zatem przyjmować? Większość osób sięga przede wszystkim po preparaty ziołowe, ale musimy pamiętać, że działają one jedynie w łagodnych stanach napięcia psychicznego, które są krótkotrwałe i sporadyczne. Kiedy jednak nasze problemy mają znacznie poważniejszy wymiar, należy zgłosić się do lekarza, który podpowie nam jak radzić sobie ze stresem i przepisze nam odpowiednie preparaty na receptę. Zwróćmy jedynie uwagę na to, aby prosić o takie tabletki na uspokojenie, które nie otumaniają. Dzięki temu, ich przyjmowanie nie będzie nam przeszkadzało w wykonywania codziennych obowiązków.

Inne sposoby na uspokojenie

Co na uspokojenie możemy zastosować, gdy uważamy, że pomoc specjalisty nie jest jeszcze konieczna? Możliwości jest wiele, ale wśród tych najpopularniejszych warto wymienić:

  • ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe – wykonywane w domu lub w grupie (np. joga);
  • napary z ziół – wymienione powyżej zioła skutecznie złagodzą niepokój;
  • aromaterapia – pozwoli nam się rozluźnić i zrelaksować;
  • środki uspokajające bez recepty – skomponowane na bazie wspomnianych już ziół;
  • zmiana diety i odpowiednia suplementacja – powinniśmy dostarczać naszemu organizmowi wszystkie niezbędne witaminy, zwłaszcza te z grupy B, a także mikroelementy, jak magnez, potas, cynk, wapń czy tryptofan, który jest aminokwasem. Nasza dieta powinna być więc bogata w zdrową żywność, taką jak kasza gryczana, przetwory mleczne, rośliny strączkowe, kakao czy banany i inne owoce.

3 Odpowiedzi do Domowe sposoby na stres, nerwy i uspokojenie

  1. Leia pisze:

    Joga to naprawdę sposób na relaks, ale tylko wtedy, gdy wykonuję ją sama a nie w grupie… Obecność innych osób mnie strasznie rozprasza. A do tego sauna i masaż relaksujący i czuję się jak nowo narodzona.

  2. zosia krawiec pisze:

    Po melisie mam okropne problemy z żołądkiem… Rumianek też na mnie źle działa :/
    Poza tym ich smak mi strasznie nie pasuje. Nie ma może jakichś kapsułek z tymi samymi substancjami, żebym nie musiała tracić czasu na zaparzanie tych herbatek?…

    • Karol Górski pisze:

      Teraz tabletek jest od groma z praktycznie wszystkimi możliwymi kombinacjami ziół…
      Mi się wydaje, że największy problem polega na tym, że nie każde działają tak samo mocno. Z tego co wiem, ostatnio szafran został dobrze przebadany i pomaga na stany depresyjne i chandrę. Ale reszta… trochę placebo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

dwanaście − = sześć