Ciągłe zmęczenie i senność – jak leczyć zespół chronicznego zmęczenia

zmęczenie i ciągła senność

Chroniczne zmęczenie oraz senność to objawy, których nie można lekceważyć. Chociaż często możemy uważać, że naszemu samopoczuciu winne jest przepracowanie, czasami może to być objaw poważnej choroby. Czym różni się chroniczne zmęczenie od przepracowania?

Zespół chronicznego zmęczenia — jak go rozpoznać?

Naszą uwagę powinna zwrócić ciągła senność i zmęczenie, szczególnie w sytuacjach, w których nie powinniśmy czuć się w ten sposób. Na przykład, gdy budzimy się rano po długiej, dobrze przespanej nocy i czujemy się bardziej zmęczeni niż przed pójściem spać albo spędzamy cały weekend w domu, relaksujący się i odpoczywając, a jednak nie mamy siły iść w poniedziałek do pracy.

O jakim okresie możemy mówić? Czy jest to kwestia kilku dni, czy kilku tygodni? Lekarze mówią, że ciągłe uczucie zmęczenia powinno nam towarzyszyć przynajmniej od 6 miesięcy, aby uznać je za chroniczne. Badania pokazują, że ciągłe zmęczenie i osłabienie najczęściej występuje u kobiet w 4 i 5 dekadzie życia. Jednym z ważniejszych objawów chronicznego zmęczenia jest, to gdy takie uczucia pojawiają się bez konkretnej przyczyny, nie towarzyszy im żaden ogromny wysiłek. Ponadto uczucie zmęczenia jest na tyle silne, że utrudnia nam codzienne funkcjonowanie, opiekę nad dziećmi czy pracę zawodową.

Zespół przewlekłego zmęczenia — jakie są jego przyczyny?

Bardzo trudno ustalić jest przyczynę ciągłego zmęczenia a teorie są różne. Najbardziej rozpowszechnioną przyczyną jest jednak przepracowanie. Badania pokazują, że na tę przypadłość bardziej narażone są osoby, które prowadzą intensywny tryb życia. Zazwyczaj takie osoby nie dbają o higienę snu, zdrową i zbilansowaną dietę ani odpoczynek psychiczny. Skutkiem życia w biegu jest nadmierne wyczerpanie organizmu oraz następnie syndrom chronicznego zmęczenia. Dolegliwość ta może się pojawić u osób których praca zawodowa jest bardzo wymagająca i wyczerpująca psychicznie, zaliczają się do nich lekarze, pielęgniarki czy nauczyciele.

Jak leczyć przewlekłe zmęczenie?

Do najpopularniejszych metod leczenia chronicznego zmęczenia zalicza się psychoterapię, fizjoterapię oraz terapie bólu. Co na zmęczenie moglibyśmy poradzić z domowych sposobów? Przede wszystkim sen w takich ilościach, jakich potrzebujemy. Być może myślimy, że po 6 godzinach powinniśmy być wyspani, ale nasz organizm podpowiada nam co innego. Gdy mamy kłopoty z zasypaniem, możemy przed snem wypić herbatę z melisy albo innego uspokajające zioła. Czas przed snem powinien być chwilą relaksu. Najlepiej nie korzystać wtedy z urządzeń takich jak telefony czy tablety, ponieważ emitują niebieskie światło, które utrudnia zasypianie.

Sposobem na przewlekłe zmęczenie może też być aromaterapia. Zapachy takie jak cynamon, mandarynka czy geranium wprowadzą nas w przyjemną atmosferę, która sprzyja relaksowi. Ciągłe zmęczenie i senność u mężczyzn można zminimalizować wysiłkiem fizycznym. Siedzenie przed telewizorem w ulubionym fotelu nie sprzyja zwiększeniu energii, a wręcz przeciwnie powoduje, że czujemy się bardziej ospali i zmęczeni. Warto wybrać się na odprężający spacer albo rozważyć regularne wizyty na siłowni czy basenie. Świetnym sposobem może być też masaż który przywróci nam siły witalne. Możemy udać się do specjalnego salonu z profesjonalnym masażystą albo wykonać masaż rąk czy stóp samodzielnie. Trzeba jednak być świadomym, że takie naturalne sposoby nie poprawia nam samopoczucia w szybkim czasie. Są one terapia uzupełniającą, która najlepiej wykonywać wiele tygodni, aby zauważyć pierwsze efekty.

Witaminy na ciągłe zmęczenie i senność

Jeśli towarzyszy nam ciągłe zmęczenie jakie witaminy będą dla nas najlepsze? Szczególnie w okresie jesienno-zimowym możemy być narażeni na braki witaminy D. Niedobory takich minerałów jak magnez, selen oraz kwas foliowy powodują zespół przewlekłego zmęczenia. Ważne witaminy na zmęczenie i brak energii to także te z grupy B, na przykład B1, B2, B6 czy B12. Uzupełnienie niedoborów, które również trwa kilka tygodni może poprawić nasz nastrój. Braki tych niezbędnych elementów mogą wpływać nie tylko na zmęczenie organizmu w sensie fizycznym, ale również zmęczenie psychiczne. Często są przyczyną depresji, zaburzeń snu, drażliwości czy obniżenia zdolności koncentracji.

Suplementy i leki na zmęczenie

Naturalne suplementy na zmęczenie to także melatonina i teanina. Mają one delikatne działanie uspokajające oraz niwelują stres i pomagają w zasypaniu. Jeżeli jednak nasza sytuacja wymaga szybszego działania warto udać się do apteki po środki farmakologiczne. Jednym ze szczególnie polecanych preparatów jest Neuromood, który charakteryzuje się dużą skutecznością a rezultaty pojawiają się bardzo szybko. Zawiera on wiele mikroelementów takich jak:

  • omega 3,
  • kurkuminę,
  • chrom,
  • cynk,
  • magnez.

Wpływa na pozytywny nastrój oraz relaksację organizmu, ale nie powoduje działań niepożądanych. Na jego popularność ma wpływ również to, że jest dostępny bez recepty.

Znane tabletki na zmęczenie i senność to również Gabapentin, głównie przepisywany jest na receptę w leczeniu padaczki, ale lekarz może zalecić suplementacje nim również w stanach chronicznego zmęczenia.

Podsumowanie

Nadmierna senność i zmęczenie to poważne objawy, w których obliczu trzeba jak najszybciej działać. Naturalne metody oraz wypoczynek uzupełniony suplementacją sprawdzonym i zaufanym preparatem to gwarancje sukcesu. Niezbędna jest również nauka metod relaksacyjnych oraz stosowanie ich jak najczęściej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

trzy × 3 =