Jak poradzić sobie z depresją? 7 wartościowych porad

Jak poradzić sobie z depresją? 7 wartościowych porad

Depresja to choroba, która może dotknąć każdego. Prawda jest taka, że nawet osoby z sukcesami zawodowymi i satysfakcjonującym życiem osobistym są na nią narażeni. Kilkanaście procent dorosłych rokrocznie zapada na depresję. Co zrobić w takiej sytuacji? Jak poradzić sobie z depresją?

Jak poradzę sobie z depresją? Krok po kroku

Depresja jest chorobą, której nie da się wyleczyć w prosty sposób przy użyciu kilku tabletek. To stan psychiczny, który wymaga dużo zaangażowania ze strony osoby doktniętej, ale także ogromu zrozumienia i akceptacji ze strony najbliższych. Poniżej przedstawimy siedem praktycznych metod, które pomogą Tobie w walce z depresją.

1. Po pierwsze – pamiętaj o lekach

Najważniejszym elementem terapii depresji jest przyjmowanie leków. Odpowiednie medykamenty mogą znacznie poprawić nastrój. Co ważne, muszą być one odpowiednio dobrane. Czasami zwykła serotonina wystarczy, by nieco poprawić jakość życia pacjenta. Zdarza się jednak, że potrzebne są silniejsze leki. Odwiedź dobrego psychiatrę, który dobierze najwłaściwszą farmakoterapię.

2. Po drugie – nigdy nie zapominaj o psychologu!

Odpowiedzialny psycholog to skarb. Bez psychoterapii trudno jest wyjść z depresji bez szwanku. Nie bój się psychologów. Jeśli miałaś z którymkolwiek z nich złe doświadczenia (np. lekceważyli Twoje uczucia) po prostu wybierz się do innego specjalisty. W końcu trafisz na takiego, który wyrwie Cię z emocjonalnego dołka.

3. Postępująca depresja – jak sobie pomóc przez samorozwój?

Jak najwięcej czytaj o samorozwoju, motywacji i depresji. Dokształcaj się. Dzisiaj, w dobie Internetu, możesz znaleźć mnóstwo przydatnych informacji – spróbuj znaleźć sposoby, jak radzić sobie z depresją. Wystarczy po prostu po nie sięgnąć. Oczywiście musisz zdawać sobie sprawę z tego, że nie każde źródło wiedzy jest warte uwagi. Dlatego bądź ostrożny i czerp tylko ze sprawdzonych portali.

4. Ćwiczenia odpowiedzią jak radzić sobie z depresją

Zadbaj o to, by w Twoim życiu pojawiało się jak najwięcej dobrych emocji i endorfin. Wspaniałym sposobem na delikatne poprawienie samopoczucia jest rozpoczęcie ćwiczeń fizycznych. Nie decyduj się na sporty, których nie lubisz lub których się boisz. W depresji lepiej postawić na aktywności, które od zawsze sprawiały Ci przyjemność. Nie wiesz, jak sobie pomóc w depresji? Ćwicz na dworze, miej kontakt z naturą! Jak donosi portal MedOnet, bazując na najnowszych badaniach opublikowanych w dzienniku ”Journal of Clinical Psychiatry”, prowadzonym przez Amerykańskie Stowarzyszenie Psychofarmakologii Klinicznej, aktywność fizyczna odgrywa niezwykle istotną rolę w leczeniu pacjentów cierpiących na depresję. Mało tego, niekiedy wykazuje się zdecydowanie większą skutecznością, od niektórych leków psychotropowych.

5. Zdrowa dieta przy depresji

Musisz uzupełnić wszelkie niedobory składników odżywczych. Zrób badanie krwi. Sprawdź, czy w Twoim organizmie znajdują się wszystkie niezbędne składniki. Pamiętaj o zbadaniu poziomu elektrolitów (magnez, sód, potas). Dieta przy depresji to przede wszystkim jadłospis uzupełniający wszelkie niezbędne składniki odżywcze.

6. Zmuszaj się do kroków naprzód

Nie zniechęcaj się początkowymi porażkami w terapii. Podczas depresji to normalne. Każdy chory, na początku drogi do zdrowia, czuje ogromną presję i ogromne zmęczenie. Nawet ubranie się i wyjście do biblioteki osiedlowej może się wydawać niesamowitym wysiłkiem. Zmuszaj się jednak i wykonuj małe kroki. Po pewnym czasie, jeśli będziesz brać leki i stosować się do wskazówek terapeuty, poczujesz się lepiej.

7. Medytuj

Z całą pewnością pomocne w depresji są wszelkie metody wyciszania. Mogą to być np. medytacje. Ważne, żebyś umiał w zdrowy sposób łagodzić złe emocje (strach, gniew, zniechęcenie). Medytacja sprawi, że poczujesz się o wiele lepiej – nie wpadniesz w euforię, ale złe uczucia stracą na sile. Będziesz bardziej zrelaksowany i spokojniejszy.

Źródła:
  1. The Depression Diet Book Overcoming common problems series, Theresa Francis-Cheung,  SPCK Publishing, 2006, ISBN: 0859699897, 9780859699891
  2. Depresja?: na 111 pytań odpowiada dwóch specjalistów oraz osoba dotknięta depresją, David AlthausUlrich HegerlHolger Reiners, Media Rodzina, 2008, ISBN: 8372782687, 9788372782687

4 Odpowiedzi do Jak poradzić sobie z depresją? 7 wartościowych porad

  1. Valkiria napisał(a):

    Dobre wskazówki naprawdę.
    Mi np. medytacja uratowała życie. Dosłownie! Bardzo potrzebowałam tego spokoju w swoim życiu zamiast ciągłego strachu o jutro.

  2. Goś napisał(a):

    Nie wiem, czy ktoś z Was z tego środka kiedyś skorzystał, ale ja go regularnie zażywam i naprawdę sobie chwalę. Natknęłam się na Neuromood i w porównaniu do jakichś Nervosoli to o wiele szybciej poczułam ulgę.

    • mysza napisał(a):

      Brzmi ciekawie, tylko nie wiem gdzie mogę to dostać? Pytała się w swojej aptece, jednak nie sprowadzają tego do siebie. Możesz doradzić?

  3. Maja napisał(a):

    Jednak podejrzewam, że ciężko będzie komuś w depresji dbać o zdrową dietę…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *